Sigurnosni pojas je element pasivne bezbednosti u vozilu, koji sprečava ispadanje vozača ili putnika iz vozila, pri naglim usporenjima ili udarima, kao i njegovo povređivanje naletom na točak upravljača, vetrobransko staklo i druge delove vozila, koji bi doveli do dodatnog povređivanja.
Kako je sigurnosni pojas nastao?
Čovek koji je zaslužan za izum je George Cayley. On je bio prva osoba, još u 19 veku, koja je došla na ideju da se u vozilu instalira nek vrsta sigurnosne zaštite za putnike. Volvo kompanija je bila i ostala jedan od predvodnika u oblasti unapređenja bezbednosti u automobilima. Jedan od najvažnijih doprinosa kojim je švedski proizvođač zadužio auto-industriju je sigurnosni pojas sa tri tačke pričvršćivanja.
Inženjer kompanije Volvo, Nils Bohlin, došao je na ideju da uz postojeći doda još jedan pojas koji bi se prostirao dijagonalno preko vozačevog torza i koji bi prilikom sudara zadržao gornji deo tela.Bohlin je u Volvo došao iz kompanije Saab, gde je između ostalog radio i na razvoju katapult sedišta u borbenim avionima, a prvi modeli automobila u koje su ugrađeni novi sigurnosni pojasevi bili su Volvo Amazon i Volvo PV544.
Zanimljivo je da se Volvo odrekao prava na ovaj revolucionarni patent, učinivši ga dostupnim i drugim kompanijama iz auto-industrije. Švedski proizvođač smatrao je da je njihovo otkriće važnije za opšte dobro od profita kompanije. Na taj način, pojas, kakvog ga danas poznajemo, postao je u međuvremenu široko rasprostranjen i već nekoliko decenija je standardan deo opreme savremenih automobila.
Šta kažu struka i statistike?
Uprkos predrasudama protivnika pojasa, istraživanja su pokazala da pravilno vezan pojas ne može da povredi putnika jer u slučaju nezgoda, do određene brzine zadržava telo a potom pukne. Primera radi, kod čeonog sudara ako se vozilo kreće do 60 kilometara na čas, pojas će zaštititi vozača ili putnika i neće naneti ozbiljnije povrede, ali pri istoj situaciji u slučaju brzine 100km/h, on će pući kako ne bi doveo do pogubnih posledica.
Rezultati najnovijih istraživanja koje je sprovela Agencija za bezbednost saobraćaja ukazuju da je procenat korišćenja pojasa na prednjim sedištima u Republici Srbiji 84,5 procenata, a na zadnjim sedištima svega 19,6 procenata. Prema istim istraživanjima, na zakonom propisan način decu u vozilima prevozi 57,9 posto vozača.
Pojačana kontrola saobraćajne policije, usmerena na korišćenje sigurnosnog pojasa i načina prevoženja dece u vozilima, sprovedena je u toku protekle nedelje.
Otkriveno je 6.047 prekršaja nekorišćenja sigurnosnog pojasa na prednjem sedištu i 693 prekršaja nekorišćenja sigurnosnog pojasa na zadnjem sedištu. Takođe, otkriveno je 1.942 prekršaja korišćenja telefona tokom vožnje i 194 prekršaja nepropisnog prevoza dece”, saopštavaju iz MUP-a.
Upotreba sigurnosnih pojaseva, prilikom sudara zadržava telo vozača odnosno putnika čvrsto vezano za sedište i time sprečava udar tela u delove unutrašnjosti vozila.
Prilikom udara vozila u neku prepreku, vozilo se zaustavlja a nevezana tela koja se nalaze unutar vozila nastavljaju da se kreću, i udaraju u unutrašnjost vozila – volan, vetrobranska stakla, sedište ispred sebe, itd. Vezan pojas u ovakvim situacijama ima funkciju da zadrži čoveka vezanog za sedište i spreči povrede!
Pojas je napravljen tako da prelazi preko najčvršćih delova tela – ramena i karličnog pojasa. Poznato je da se prilikom sudara opterećenje vozača i putnika povećava i do 20 puta. Na taj način putnik sa zadnjeg sedišta može da povredi vozača ili suvozača na prednjem sedištu, nezavisno od toga da li oni koriste pojas ili ne. Zato je važno da pojas koriste svi putnici u vozilu, jer nevezani putnici mogu da ugroze vozača i suvozača, koji sede na prednjim sedištima i koji su vezani.
Pojas smanjuje rizik od teških povreda u saobraćajnim nezgodama za oko 60-70%, dok u slučaju prevrtanja vozila smanjuje rizik od smrtnog stradanja za 75%.
Stručnjaci za saobraćajnu bezbednost procenjuju da je sigurnosni pojas u automobilu zaslužan za spašavanje života i sprečavanje ozbiljnijih povreda kod više od million ljudi širom sveta, odnosno učesnike 80 odsto saobraćajnih nezgoda!
AMSS CMV Centar za stručno usavršavanje i razvoj apeluje na sve učesnike u saobraćaju da koriste sigurnosni pojas tokom vožnje, jer upotrebom pojasa možete spasiti život u slučaju saobraćajne nezgode.